fDeel
0
Pin It
Hoewel ik zelf (nog) niet in het bezit ben van een Cameo, Portrait of Curio met touchscreen (mijn trouwe Cameo heeft nog knoppen, maar ik kan er nog niet goed afstand van doen) wil ik hier toch een poging doen om uit te leggen hoe het kan dat de software geen verbinding kan maken met de Cameo, Portrait, of de Curio, en hoe je dit mogelijk kunt oplossen.

Mijn bron hierbij is de uitleg op de website van Silhouette America, en externe Amerikaanse websites. Op sommige dingen moet ik dus het antwoord, of afbeeldingen schuldig blijven, en zul je zelf even moeten kijken waar je iets moet zoeken.

Deze tutorial werkt alleen voor machines met een touchscreen, en is geschreven in de volgorde waarmee SA oplossingen aandraagt voor een verbindingsprobleem.
SA draagt hierbij de meest voor de hand liggende oplossingen pas op het laatst van hun troubleshooting pagina aan, dus het is beter dat je je eerst van een aantal dingen verzekerd voordat je allerlei ingewikkelde toeren uit gaat halen.

  1. Kan de USB kabel van de machine wel verbinding maken wanneer je deze verbindt met een ander apparaat, bijvoorbeeld een printer en jouw PC?
  2. Heb je al geprobeerd om de USB kabel in een andere poort van je PC te bevestigen?
  3. Wanneer de machine is aangesloten op een stekkerverdeeldoos met een aan- en uitknop, staat deze dan aan? Probeer anders eens een (ander) stopcontact.
  4. Zitten de kabels goed stevig in de machine en in je PC, en zit de stekkerkabel van de machine ook goed stevig bevestigd in de apdater (het zwarte blok tussen beide kabels van de machine)?
  5. Werken de USB poorten van je PC allemaal naar behoren? Zie pagina 4 bij 'USB Poorten controleren' hoe je dit moet doen.

 

Wanneer je dit allemaal gecontroleerd hebt kun je verder met de onderstaande mogelijke oplossingen.

Firmware & Software update

Ten eerste verdiend het aanbeveling om eerst een firmware update te doen. Ook al heb je je machine net nieuw uit de doos gehaald. En ook al heb je dit misschien al ontelbare malen gedaan. Dit is geen overbodige luxe omdat Silhouette America (SA) nog steeds bezig is om de bugs uit de firmware en software te halen, en er regelmatig nieuwe updates komen.
Op de site van SA kun je hier de nieuwste firmware downloaden. Uiteraard kies je bij een windows pc voor PC, en bij een Mac voor Mac.
Download en installeer de juiste firmware voor jouw computer.

 

Open daarna Silhouette Studio, en ga via 'Help' naar 'Over Silhouette Studio...'

connect error 1

 

Kijk in het scherm wat dat verschijnt welke release van Silhouette Studio je hebt. Dit hoeft uiteraard geen Designer Edition te zijn, maar ik heb de afbeelding met mijn eigen Designer Edition gemaakt. Het gaat hier enkel om de cijfers en letters achter de release, op de afbeelding rood onderstreept.
Wanneer de eerste cijfers na 'release' lager zijn dan 3.2 voor een Cameo met touchscreen, of lager dan 3.4 voor de Curio, download en installeer dan ook de nieuwste versie van Studio. Dat kun je hier doen.

connect error 2

 

Installaties controleren

Wanneer je de nieuwste firmware en de nieuwste Studio hebt gedownload en geïnstalleerd, controleer dan of het allemaal juist is geïnstalleerd.
Op de machine kun je controleren of de installatie van de laatste firmware goed is gelukt, door de Machine aan te zetten, en op het tandwieltje rechtsboven (afb.1) te tikken.

 

connect error 3

 

Op het scherm Voorkeuren zie je dan FIRMWARE staan.
Wanneer je daar op tikt dan hoor je te zien dat de firmware minimaal 1.14/1.11 of hoger is.
(Met dank aan Jessica Poot voor de foto's en toestemming om deze te gebruiken).

connect error 3a

 

Wanneer je dit hebt gecontroleerd, open dan weer Silhouette Studio, en herhaal de stap een eindje hierboven door te kijken of ook de nieuwste software goed is geïnstalleerd (Via Help > Over Silhouette Studio...)

 

Lees verder voor de volgende stappen.

Log in, of registreer je gratis om een reactie te kunnen plaatsen.